Zoals het schildje op de bovenste kroonplaat al aangeeft, wordt de V7 III Racer in beperkte oplage geproduceerd. Deze V7 is niet alleen de meest sportieve in de range, maar ook degene met de meest prestigieuze onderdelen, waarmee Moto Guzzi wederom laat zien dat ze in staat is om echt bijzondere modellen te bouwen. Er zijn talloze technische en esthetische verschillen waarmee de V7 III Racer zich van de andere V7-modellen onderscheidt. Op het stilistische vlak introduceert de V7 III Racer bijvoorbeeld nieuwe graphics op de in zijdemat gespoten brandstoftank, waarop de rode adelaar een prominente plaats inneemt. Dit detail komt overeen met de “Rossa Corsa” kleur van het frame en de swingarm: dat is een expliciete verwijzing naar de eerste V7 sport uit 1971, die de bijnaam “Rood Frame” kreeg.
De sportieve inborst van de V7 III Racer wordt benadrukt door zijn clip-ons en zijn prachtige eenzits-zadel, dat is voorzien van een aerodynamische duozitcover. Dat verleent de racer de traditionele look van een sportmotor. Desondanks is deze nieuwe versie wel goedgekeurd voor rijden met passagier. Hij heeft zelfs duovoetsteunen. De duozitcover dan wanneer dat nodig is gemakkelijk worden afgenomen.
Een van de belangrijke kenmerken van deze “fabrieks special” is het uitbundige gebruik van zwart geanodiseerd aluminium. Deze ambachtelijke bewerking, die een hoge mate van vakmanschap vereist, zie je bijvoorbeeld terug op de nieuwe zijpanelen en op de covers van de gasklephuizen, terwijl het nummerschild boven de koplamp van geborsteld aluminium is vervaardigd.
De spaakwielen hebben zwarte velgen met rode Moto Guzzi stickers, net als de andere sportmodellen van het merk, inclusief de Audace muscle bike. Andere premium componenten die opvallen zijn de naar achteren geplaatste voetsteunen, die uit massief aluminium zijn gefreest, de lichtere balhoofdpen en de kroonplaatbeugel.
De belangrijkste technische innovatie komt op naam van de Öhlins schokdempers, waarvan zowel de veervoorspanning als de in- en uitgaande demping instelbaar is voor een betere wegligging bij een sportieve rijstijl.
Er zijn vele, uitstekende tweecilinder V-motoren in de wereld. Er is echter maar één dwarsgeplaatste V en dat is de Moto Guzzi twin. Deze V-twin is in 1967 ontstaan uit een ingenieuze ingeving van Mr. Giulio Cesare Carcano. De positionering van de cilinders is zo apart, dat het een integraal onderdeel van het design van de motorfiets werd, als een sculptuur van moderne kunst. De kleine versie van dit motorblok heeft nu zijn derde evolutie meegemaakt en is totaal nieuw ontworpen ten opzichte van de unit die in de V7 II was gemonteerd. Bij de ontwikkeling lag het focus op het vergroten van het rijplezier, het verbeteren van de prestaties en het vergroten van de betrouwbaarheid.